GUIDE

Så här navigerar man

Som en introduktion visas en kort berättelse om mattemonstren första gången du startar appen. När berättelsen är avslutad kommer du till hemskärmen. Här kan du välja vilka tal du vill öva på. Du kan också gå till avataren eller pusslet genom att trycka på dem i rutan överst. Trycker du på det lilla hjälpmonstret ser du en översikt över dina stjärnor och belöningar.

När du har valt talområde får du upp rutor där du ser exempel på hur uträkningarna du övar ser ut. Dra med fingret till vänster för att gå mellan rutorna. Varje rutas övningar leder till att du får en pusselbit. När du valt vad du vill öva trycker du antingen på Öva eller Mata monstret.

Öva

Under Öva får du instruktioner och tips om hur du kan tänka när du räknar. Du kan välja att ta hjälp av klossar, pengar eller skriva på anteckningsblocket för att komma fram till svaret.

Mata monstret

Här kan du öva mer på det du har lärt dig i fyra olika spel. Du samlar på stjärnor som låser upp pusselbitar och saker till din avatar, samt på edimer för att handla för i avatar-shoppen.

Välj rätt svar

Tryck på ett av de tre svarsalternativen. Om svaret är rätt får monstret mat. Om inte, så får du en ny fråga.

Dra och placera svaren

Dra och placera talen som visas i de tomma rutorna, så att uträkningen och svaret blir rätt. När du är klar trycker du på matknappen för att mata monstret.

Tryck på prickarna

Tryck på prickarna så antalet stämmer med svaret på uträkningen som visas. När du är klar trycker du på matknappen för att mata monstret.

Länka ihop talen

Dra och fäst slangen vid rätt svar. När du är klar trycker du på matknappen för att mata monstret.

Skriv rätt svar

Skriv rätt svar i rutan med hjälp av knapparna. När du är klar trycker du på matknappen för att mata monstret.

Rita en linje mellan tal och tecken

Ta tag i matbubblan i mitten, dra den och rita streck mellan tal och tecken så du får en uträkning upptill som stämmer. Matbubblan öppnas automatiskt när du ritat streck mellan fem tal och tecken. Gör du fel trycker du på återställ-knappen nere till vänster.

Stjärnor och mynt

För varje övning som du lyckas med i ”Mata monstret”, får du stjärnor och mynt som kallas edimer. Med edimer kan du köpa saker till din avatar i avatar-shoppen och tillräckligt många stjärnor låser upp nya saker till avataren och nya pusselbitar.

Avatar-shopen

Tryck på din avatar i hemskärmen för att komma till avatar-shoppen. Välj bland masker, frisyrer, kläder kroppsfärm genom att trycka på knapparna nertill. Tryck sedan på pilarna för att ändra utseende eller färg på det du valt. När du matar monstret får belönas du med stjärnor som låser upp nya föremål, samt edimer (mynt) som du kan handla för. Några av föremålen är redan upplåsta från början. Masker och kläder behöver du köpa bara en gång, medan frisyrer och kroppsfärger alltid kostar edimer. Du väljer ett föremål du redan har köpt genom att trycka på ”Välj” knappen. För att köpa något nytt trycker du på priset som visas i samma knapp. För att se en översikt över föremålen trycker du på knappen nere i vänstra hörnet.

Pusselbitar

När du har fått ihop nio stjärnor i ”Mata monstret” får du en pusselbit. Du kan gå till pusslet när du får biten eller genom att trycka på pusslet bredvid avataren i hemskärmen. Genom att trycka på en pusselbit i pusselöversikten, kommer du direkt till övningarna som hör till den.

Förhöjd verklighet

När du har fått alla bitar och avslutat ett pussel kan monstret komma på besök. Rita ett ”M” någonstans, på ett papper eller din hand. Tryck sedan på ett avslutat pussel för att komma till kameran. Försök få bokstaven du ritat i mitten av kamerafönstret och så kommer monstret fram. Om du vill kan du fotografera ditt monster.